tisdag 15 november 2011

Min mormors julduk

Vill bara visa en av alla juldukar som mormor har broderat. 

Jag tycker mycket om denna, men tyvärr har "tidens tand" naggat på den i ena kanten/hörnet.
Har under några år funderat på att försöka brodera en likadan - men det är ju inte lika roligt.
Nu tror jag att jag ska scanna in motiven i de fyra hörnen och använda på något sätt.

Jag har en hel del dukar och löpare som min mormor broderat. Det som är tråkigt är att det finns mycket stearin på dukarna. Men minnen finns också kvar så jag sparar dem.

Broderi hör inte till de sysselsättningar som jag gillar bäst. Just därför har jag bestämt mig för att fortsätta njuta av det mormor med glädje broderade och strunta i att det är stearin på de fina handarbetena.  :)


Tillägg: Jag har hittat en länk där man kan vinna jultallrikpå IKEA. HÄR på Julbloggen.

2 kommentarer:

  1. Åh, vilken fin duk. Jag har en liknande. Min mamma har sytt en som jag alltid har älskat och nar jag flyttade hemifrån för 25 år sen kopierade jag den och sydde en egen. Den är väldigt lik din med olika motiv i hörnen. Kul att se.

    SvaraRadera
  2. Bollebygd! Du får mig att tänka på min härliga mormors syster, men det är kanske bara jag som stockholmare som kopplar ihop Bollebygd med Uddabo?? Inga Samuelsson, ett helt underbart kvinnfolk, och en stor förebild. Som nu finns på andra sidan, skulle ge en slant för hennes tankar, de var alltid värda att lyssna på.

    SvaraRadera